دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دکتر طهرانچی در آئین تجلیل از مخترعین و طراحان صنعتی جوان:

دانشگاه‌ها جهت ثبت اختراع را از استعدادبنیان به دانش‌بنیان ببرند/ ضرورت مفهوم‌سازی برای اختراعات

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه اعتبار علمی دانشگاه‌ها، منوط به تعداد پتنت و اختراع آن نیست، گفت: دانشگاه‌ها در وهله اول باید جهت ثبت اختراع را از استعداد بنیان به دانش‌بنیان ببرند. در وهله دوم اختراعات روشمند باشند و در مرحله سوم نیز قابل‌خرید و فروش باشند.
کد خبر : 655865
همایش روز جهانی مالکیت فکری

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، نشست روز جهانی مالکیت فکری و نخستین آئین تجلیل از مخترعین و طراحان صنعتی جوان، ظهر امروز ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، میرطاهری، رئیس مرکز مالکیت معنوی، طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی، بابائی، معاون رئیس قوه قضاییه در سالن همایش شهید سلیمانی مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور برگزار شد.


دکتر طهرانچی در این مراسم ضمن تبریک به مناسبت روز جهانی مالکیت فکری به ارائه مطالبی در خصوص این نوع مالکیت و تولید دانش‌بنیان از دید غیرحقوقی و نگاه سیاست‌گذاری علم و فناوری پرداخت و خاطرنشان کرد: صیرورت در این خصوص بسیار لازم است و مفاهیم اصلی این حوزه، شامل چند دسته هستند.


وی افزود: با توجه به شعار امسال که سال تولید دانش‌بنیان نام‌گذاری شده است، کلید بحث، شناخت دقیق مبحث مالکیت فکری و معنوی و مصادیق دانش‌بنیان است.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه قانون مالکیت فکری هم‌زمان با ورود دانشگاه به کشور واردشده است، گفت: دانشگاه، دانش و فناوری و ... مصادیقی است که می‌تواند به مفهوم مالکیت معنا دهد همان‌طور که اشاره شد از سال ۱۲۹۰ تا ۱۳۲۰ هم‌زمان با ورود مؤسسات تمدنی فکری مفهوم مالکیت فکری برای پاسداشت حقوق و استعداد فردی، وارد کشور می‌شود.


وی افزود: این رویه در طول تاریخ یک سیر داشت. البته اساساً مفهوم اختراع در خود دانشگاه وجود داشت همان‌طور که پس از انقلاب صنعتی با اختراع روشمند مواجه هستیم.


دکتر طهرانچی با اشاره به اینکه غرب با این رویه به مفهوم فناوری رسید خاطرنشان کرد: البته مفهوم فناوری چیزی غیر از علم است درحالی‌که مفهومی که ما دنبال می‌کنیم محصول فناورانه دانش و کتاب است و اینکه چگونه اثر فرد را برای فرد حفظ کنیم.


وی ادامه داد: در این مفهوم بحث ابتکار نیست روند معمول در نوآوری در ابتدا ابتکار، خلاقیت و فناوری است و در وهله دوم سازمانی و بر پایه نظامات است و نه صرفاً فردی.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه مفهوم اختراع با اتفاقات علم و فناوری و مالکیت فکری و معنوی باید به تولید دانش‌بنیان منجر شود، گفت: باید از مفهوم ابتکار به نوآوری برسیم باقی شرکت‌های بزرگ اقتصادی در به‌روزرسانی اختراعاتشان است و باید از نگاه فردی به سازمانی رسید زیرا خلق ارزشی در اختراعات فردی نیست.


وی ادامه داد: باید از نگاه ایستا محور به نگاه متحرک برسیم زیرا ثبت اختراع برای آن است که یک جریان زنده و پویای دانش‌بنیان داشته باشیم اینکه یک اختراع در کشورهای دیگر ثبت می‌شود منافی جریان پویا است.


دکتر طهرانچی اعتبار علمی دانشگاه‌ها را منوط به تعداد پتنت و اختراع آن ندانست و گفت: دانشگاه‌ها در وهله اول باید جهت ثبت اختراع را از استعداد بنیان به دانش‌بنیان ببرند. در وهله دوم اختراعات روشمند باشند و در مرحله سوم نیز قابل‌خرید و فروش باشند.


وی ادامه داد: مفاهیم در این حوزه باید اصلاح شود. مفاهیم اختراع پایه به فناوری پایه، حقوق فردی به حقوق جامعه، مفهوم نگری به فرایند نگری تغییر کند و البته باید قابل مستندسازی و منبعث از شناخت علمی باشد. ثبت اختراع در مالکیت فکری موضوع چندوجهی است.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به آیاتی از قرآن گفت: حضرت داوود(ع) زمانی که به پیامبری می‌رسد موضوع اختراع را خدا به ایشان یاد می‌دهد زیرا اختراع روشمند است و در ذاتش باید قابل‌آموزش باشد. خداوند همچنین به حضرت نوح (ع) دانش ساخت کشتی می‌دهد. در مباحث فناوری و اختراع، مخترع باید بتواند اختراع خود را منتقل کند این در حالی است که در کشور ما چون اختراع مستند نمی‌شود، قابل‌انتقال هم نیست.


وی افزود: برای درک دنیا و تحولات ناشی از مسائل اقتصادی، اجتماعی، فکری و معنوی به مفهوم‌سازی برای اختراع نیاز داریم نباید به مفهوم صدسال پیش بسنده کنیم همان‌طور که حضرت آقا مکرراً در فرمایشات‌شان به آن تأکید فرمودند.


دکتر طهرانچی با اشاره به اینکه مگر در گذشته تولید منبعث از دانش نبوده است، اظهار کرد: در گذشته در اقتصاد تولید دانش‌بنیان منابع انسانی، مالی و تجهیزات ۸۳ درصد آن را شکل می‌داد دانش خیلی جدی نبود و روابط بین کارگر و کارفرما براساس قانون موجود تنظیم می‌شد این در حالی است که امروزه ۸۵ درصد تولید دانش‌بنیان را دانش و الباقی منابع انسانی است.


وی افزود: این تحول عزم جدی را در حفظ مالکیت فکری و معنوی می‌طلبد. مالکیت معنوی قابل‌شمارش است و مفهومی است که اگر نگاه جدیدی در بدنه دولت و قوه قضائیه باشد قطعاً طرحی نو درانداخته می‌شود.


انتهای پیام/۴۱۶۷/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته